Terapia Petö


         prowadzące: Regina Turyk (edukacja przedszkolna)
                               Izabela Wawrzyniak (edukacja wczesnoszkolna)

                      Elżbieta Goldwasser (ćwiczenia na boksach i stołach)
                    Magdalena Litarska (ćwiczenia na boksach i stołach)



Metoda Nauczania Kierowanego to nie metoda rehabilitacyjna, ale również nie jest to metoda edukacyjna. To wspaniałe połączenie rehabilitacji z edukacją i z dobrą zabawą.
Zajęcia Metodą Nauczania Kierowanego odbywają się obecnie w przedszkolu w grupie „0” oraz w klasie I. Dla obu tych klas powstały autorskie programy terapeutyczno-edukacyjne.


W przyszłym roku szkolnym zajęcia tego typu będą się odbywać we wszystkich klasach 0-3 szkoły podstawowej.

Dzieci w przedszkolu i w szkole bawią się, uczą, rywalizują, a wszystko to w prawidłowych wzorcach ruchu, nad którymi czuwa wykwalifikowana kadra po dwustopniowym szkoleniu.


W zespole pracują razem nauczyciele, rehabilitanci, logopedzi. Pracujemy razem, razem omawiamy problemy i sukcesy naszych podopiecznych.

Nasi uczniowie w bezpiecznym, stopniowo poznawanym otoczeniu uczą się samodzielności, odwagi, pokonywania barier zewnętrznych i tych wewnętrznych.


Wszystko co robimy odbywa się w uporządkowanym przez specjalistyczne meble otoczeniu, i z góry zaplanowanym długoterminowym i krótkoterminowym działaniu. Bawimy się i ćwiczymy na specjalnych stołach i krzesłach zwanych boksami. Ruch wspomagany jest przez obserwację samego siebie w lustrze oraz pomoc fizyczną lub tylko słowną terapeuty.


Nowo nauczane czynności ruchowe wspomagane są przez wierszyki i piosenki zwane intencjami rytmicznymi, dzięki którym łatwo jest przewidzieć kolejne czynności i wyeliminować niepotrzebny stres, np. nutka przygotował Jaś dwie nogi do dalekiej trudnej drogi.nutka


Każdy uczeń świadomie i czynnie uczestniczy w codziennych zmaganiach i jest przewodnikiem dla zespołu terapeutów w tworzeniu celów terapii i nauczania.


Metoda Nauczania Kierowanego to również nowe wyzwania dla rodziców, którzy muszą czynnie uczestniczyć w terapii poprzez kontynuowanie w domu, tego co ich dziecko wypracowało w szkole. Ale nie ma się czego bać, bo każdy dostaje proste wytyczne, prowadzimy lekcje otwarte, a wychowawcy potrafią wszystko, dokładnie wytłumaczyć.

A tak ćwiczymy na boksach:

  1. Każde dziecko siedzi na specjalnie dla siebie przygotowanym boksie (odpowiednia wysokość i szerokość).
  2. Nauczyciele wspomagający siedzą za dziećmi i czuwają nad dokładnością i poprawnością wykonywanych ruchów.
  3. Przed każdą serią zadań poprawiamy sposób siedzenia, zwracając uwagę na elementy charakterystyczne dla dzieci z zaburzeniami ruchowymi (ustawienie stóp, kąty zgięcia stawów skokowych i kolanowych, ustawienie miednicy, ustawienie głowy itp.). Ruch wspomagany jest przez intencje rytmiczne, czyli piosenki i wierszyki lub kilkakrotnie powtarzane polecenia.

  4. Każdy uczeń dostaje przydzielone indywidualnie zadanie, którego musi pilnować przez całe zajęcia, np. „Karolinko przez całe zajęcia trzymaj głowę prosto”.
  5. Nauczyciel prowadzący informuje dzieci czego będą się uczyły i jak w przyszłości mogą wykorzystać poznane elementy ruchowe, np. „Będziemy ćwiczyć zakładanie ringo na głowę, to taki ruch jak przy zakładaniu czapki zimą.”

Szkoła Podstawowa nr 116 i Gimnazjum nr 52 w Zespole Szkół nr 21 we Wrocławiu

ul. Piotra Ignuta 28, 54-152 Wrocław, tel./fax: 71/373 88 88

Powered by Joomla 1.7 Templates