Zajęcia logopedyczne
prowadząca: Elżbieta Fedro
Zajęcia logopedyczne w naszej szkole organizowane są dla wszystkich uczniów wymagających terapii. Są to zajęcia indywidualne lub grupowe. Grupowe zajęcia logopedyczne odbywają się w klasach młodszych prowadzonych metodą Petö. Poziom rozwoju mowy u naszych uczniów jest bardzo zróżnicowany. U wielu oprócz wad wymowy występują zaburzenia oddechu i fonacji, słuchu fonematycznego, kinestezji artykulacyjnej, analizy i syntezy słuchowej. Bardzo często występuje także obniżona sprawność aparatu artykulacyjnego. Trudności te mają duży wpływ na przebieg procesu terapii, której efektywność zależy również od współpracy z domem, z rodzicami dziecka.
CELE ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
Cel główny zajęć:
Głównym celem zajęć jest stymulowanie rozwoju dziecka w taki sposób, by potrafiło porozumiewać się z otoczeniem w sposób jak najbardziej zrozumiały.
Cele szczegółowe zajęć:
- wyrobienie i utrwalanie właściwego toru oddechowego;
- niwelowanie dysfunkcji fizjologicznych (korekta sposobu połykania, oddychania);
- nauka prawidłowego gryzienia i żucia;
- usprawnianie motoryki narządów mowy;
- stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy;
- rozwijanie i doskonalenie artykulacji;
- rozwijanie percepcji słuchowej;
- kształcenie i doskonalenie umiejętności wypowiadania się;
- wzbogacanie zasobu słownictwa biernego i czynnego;
W pracy z dzieckiem objętym terapią wykorzystywane są metody tradycyjne oraz logopedyczne programy multimedialne. W przypadku braku możliwości rozwoju mowy czynnej wprowadzane są formy komunikacji pozawerbalnej na osobnych specjalistycznych zajęciach komunikacji alternatywnej.